woensdag 15 februari 2012

Vrolijke koekjes met Royal Icing

Hoi!

Van de vrieskou zijn we voor deze winter hopelijk weer verlost... maar echt vrolijk word ik van dit grijze, natte weertje ook niet direct. Daarom vandaag maar even koekjes gebakken met een fleurige toets: laat de lente maar komen! Ik heb lekkere zanddeegkoekjes gemaakt (neutrale smaak, geen vettige koekjes) met dit eenvoudige recept (met dank aan Vera):

NODIG?
- een pakje 'goeie' boter (250g)
- 200g  bloemsuiker
- een snuifje zout
- 4 dooiers en 1 volledig eitje
- 500g bloem

HOW TO?
De boter (die op kamertemperatuur moet zijn) goed mixen en daar de suiker aan toevoegen. Alles nog een keertje goed mixen en één voor één de eierdooiers en het hele eitje toevoegen. Als alles tot nu toe goed is gegaan, krijg je een mooi geel beslag. Vervolgens het snuifje zout en de bloem toevoegen en je 'keukenbeest' flink zijn werk laten doen (best de kneedhaak gebruiken in je mixer). Dit stevige beslag doe je in een kom (afdekken met plastic folie en eventueel nog een deksel) en het mag één of meerdere nachtjes bekomen in de koelkast.

Wanneer je aan het bakken gaat, kneed je het deeg egaal, waar je vervolgens vormpjes naar wens uitsteekt. Afbakken in een verwarmde heteluchtoven op zo'n 160 graden. De koekjes zijn klaar als ze een goudbruine kleur krijgen, wat hier bij mij zo'n 20 minuten duurde.

Om dus al te dromen van beter weer en de lente, heb ik de koekjes versierd in vrolijke kleurtjes. Ik deed dit op een simpele manier, gebruik makend van Royal Icing (RI) die ik zelf een kleurtje gaf. RI bestaat uit poedersuiker waar water aan toegevoegd moet worden (het wordt dus nadien hard, als een soort glazuurlaagje). Op je taartje of koekjes breng je dit aan met een spuitzakje en -mondje. Ik maak zelf gebruik van de spuitmondjes van PME, die er zo uitzien:


... en de zakjes kan je kopen of zelf vouwen (van bijvoorbeeld bakpapier).

De koekjes zagen er direct wat vrolijker uit! Morgen neem ik ze mee naar het werk, dan kunnen mijn collega's er mee van smullen. Benieuwd of zij er ook opgewekt van worden :-)
Hier alvast het resultaat:



Tussen haakjes: op internet vind je veel info, recepten how-to's om RI te bereiden en te gebruiken. Ik maak zelf gebruik van suiker speciaal voor RI, meringuepoeder (van Wilton) en gewoon wat kraantjeswater. Een beginner oefent best met gewoon wat stipjes, lijntjes, bolletjes... (kinderspel!), eens wat meer gevorderd kan je je aan bijvoorbeeld bloemetjes wagen (zie paarse viooltjes op bovenstaande foto), lussen rond je taart, ...

Smakelijke groetjes!
de Bakmadam


4 opmerkingen:

  1. Hmmmm, schiet er voor mij ook eentje over?
    (of twee :-))
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De creativiteit van moeder is duidelijk overgeslagen op de dochter.
    Ik denk dat ik er één kan blij maken met dit recept.
    Er zit thuis ook een echt kookiemonster
    Doe zo zeker voort en nog veel plezier.

    Carine,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Receptje zeker doorspelen dan, want het is makkelijk én lekker, meer moet dat niet zijn!

      Verwijderen