zaterdag 18 februari 2012

Voer voor chocoholics!

Hallo daar!

Vandaag weer een taartje gemaakt: dit keer al chocolade wat de klok sloeg! Een chocoladebiscuit gevuld met een laagje chocolade vanbinnen én afgewerkt met ganache. Lang leve de endorfines!

HOW TO?
Ganache is eenvoudig te maken en bestaat uit slagroom (die je opwarmt) en voldoende chocolade (die je doet smelten met de warme room). Ik voeg er ook een beetje boter aan toe, zodat de ganache mooi gaat glanzen. Na het bakken van de biscuit, breng je best verschillende laagjes ganache aan, voor een mooi egaal effect. Dit doe je simpelweg door je taartje op een rooster te plaatsen, zodat je de ganache die er afdruipt weer kan opvangen en nadien terug kan gebruiken voor het volgende laagje (even laten rusten voor je telkens de volgende laag aanbrengt). Zo zag het er uit toen ik daarstraks in volle actie was:


Mijn taartje heeft 4 laagjes ganache gekregen. Nadien heb ik het nog wat verder afgewerkt met wat slagroom en chocoladeschilfers... maar veel versiering heeft zo'n chocoladebommetje verder niet nodig, vind ik. Dit was het eindresultaat:


Wedden dat dit snel verslonden zal zijn? ;-)

Smakelijke groetjes, fijn weekend!
de Bakmadam

3 opmerkingen:

  1. Ja dat was inderdaad (te) rap verslonden. Gelukkig dat je mij soms gebruikt als proefkonijn!
    Alleen........het was wat klein :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je een chocolade taart ook in de vriezer kwijt?

    En als de taart klaar is mag je hem dan gewoon in de koelkast zetten, of is het beter om hem gewoon op het aanrecht te laten staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag 'anoniem'

    Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd met een chocoladetaart, maar volgens mij moet dat wel lukken.
    Na het invriezen zou ik ze eerst even in de koelkast zetten en vervolgens op het aanrecht (tenzij het niet al te warm is in je keuken, dan lukt het zo ook wel, vermoed ik).
    Als je koelkast nogal vochtig is, kan je wat suikerklontjes bij je taartje leggen wanneer dit aan het ontdooien is (dat neemt het vocht op).

    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen