zondag 20 oktober 2013

Over koekjes en restjes

Hallo,

Vorige maandag maakten we tijdens de les verschillende koekjes. Geen gewone koekjes, maar echt van die schoontjes (vond ik toch). En niet alleen mooi, maar ook duivels lekker. We maakten drie soorten:

- margrietjes met een kersje afgewerkt
- 'palets de dames' gevuld met mokkacreme, chocolade en kokos
- en dan nog een klassieker: de theekoeken, met frangipane

Groot vergif die laatste, althans voor mij, want ik kon er niet afblijven. Heb ze dan maar gauw uitgedeeld, om niet het risico te lopen ze allemaal zelf op te eten ... want je ziet hier één doos, maar ik kwam met drie dozen thuis van de les :-)


Ik had van de les nog een restje mee naar huis gebracht: de mengeling die we gebruikt hadden voor die theekoeken. De gevaarlijke frangipane dus.
Zonde om weg te gooien, dus maakte ik vandaag een cakebeslag (gewoon 4/4de, op basis van 100gr boter) en ik zwierde die broyage vulling daar onder (broyage is 50/50 amandel en suiker). Ik wist niet wat het ging worden, maar dacht alvast dat het niet kon mislukken:

Beslag in een ronde taartvorm de oven in (20 min. op 150 graden en dan nog eens 20 min. op 170):

 
Nadien laten afkoelen (ik liet ze omgekeerd liggen want dat zag er wel goed uit):
 
 
Beetje versieren met wat bloemsuiker en klaar!


Ze staat klaar om morgen mee naar 't werk te nemen, ik ga voorlopig nog niet proeven, want dan ben ik weer vertrokken, vrees ik. Simpele amandeltaart op basis van cake en restjes dus!

Smakelijke groetjes!
de Bakmadam

12 opmerkingen:

  1. hahaha owww wat een bofferds bij jou op het werk!!!
    dat zelf verslaafd zijn aan al dit heerlijks heeft mij gestopt om te bakken.
    ik groeide echt helemaal dicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er onder zwieren betekent vast erdoorheen mengen he? Want ik zie geen laagjes ;)

    Maareh, het ziet er heerlijk uit, dat beslag alleen al!! *** Slikt wat speeksel weg ***

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb vorige week zo'n half doos koekjes op één avond naar binnen gewerkt en de andere helft de volgende dag.(in mijn eentje wel te verstaan) Enne ... ik heb er geen spijt van. Ze moesten maar zo goe niet zijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Madammeke Vos, je bent echt een krak! waarom wonen we zo ver!
    AL

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En hoe smaakte het amandeltaartje? Het ziet er weer allemaal super lekker uit! Ik weet nu al dat zo'n cursus niks voor mij zou zijn want binnen de kortste keren zou ik niet meer door de deur passen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was lekker, wijze beslissing om ze uit de delen ... en ik heb dat deurprobleem jammer genoeg ook ;-)

      Verwijderen
  6. Ik ben al lang op zoek naar het recept om zulke theekoeken te maken en vond vandaag je blog. Hebt u hier een receptje van?

    BeantwoordenVerwijderen